Rajskie ogrody i ogrody śmierci w dramacie hiszpańskim




Instytut Cervantesa w Krakowie zaprasza na wyjkład prof. dr hab. Urszuli Aszyk Rajskie ogrody i ogrody śmierci w dramacie hiszpańskim, który odbędzie się 9 kwietnia 2019 roku (wtorek) o godzinie 18.00 przy ulicy Kanoniczej 12.


Zainteresowanie ogrodem jako miejscem przyrody udomowionej, sprzyjającej rekreacji czy tajnym spotkaniom kochanków, przeobraziło się w Hiszpanii Złotego Wieku w powszechną fascynację, co miało związek z nową koncepcją ogrodnictwa, która w połowie XVI w. zaczęła się tam rozprzestrzeniać pod wpływem włoskim. Dokonuje się wówczas aranżacji ogrodów królewskich i dworskich. Proces ten ma swoją kontynuację w następnym stuleciu, kiedy to ogrody renesansowe zyskują cechy widowiskowej sztuki baroku. Z myślą o takich ogrodach ― czy inspirując się nimi ― Lope de Vega i Calderón de la Barca tworzą swoje dramaty mitologiczne, w których czynią aluzje do obecnych w tych przestrzeniach egzotycznych roślin i fantastycznych figur, stawów i wspaniałych fontann. Interesujące jest więc to, że obraz ogrodu jako ziemskiego raju staje się w autos sacramentales obrazem ogrodu martwego, a w dramatach  honoru, ogrodu śmierci. Co ciekawe, to samo zjawisko znajduje swoje odzwierciedlenie w twórczości autorów XX wieku, w sztukach Albertiego, Garcíi Lorki, Valle Inclána, Mayorgi, etc.


Urszula Aszyk,  Profesor, wykładowca literatury hiszpańskiej na Uniwerystecie Warszawskim. Jako visiting professor prowadziła zajęcia w wielu uczelniach zagranicznych. Współzałożycielka Polskiego Stowarzyszenia Hispanistów i Przewodnicząca Zarządu Głównego tegoż Stowarzyszenia w latach 1985-1987, 1989-1994 i 2004–2010. Od roku 2016 jest członkiem Zarządu Głównego Międzynarodowego Stowarzyszenia Hispanistów. Jest autorką ponad 200 rozpraw i artykułow oraz serii książek na temat teatru hiszpańskiego, w tym niedawno wydanych w języku hiszpańskim studiów pt. Drama-Teatro-Arte. Metateatralidad, intertextualidad y teatralidad del drama español del Siglo de Oro y del siglo XX (2014) oraz Fuera de contexto. Obras dramáticas, motivos y mitos españoles en el teatro polaco (2017). Była wielokrotnie redaktorem wydań prac zbiorowych, m.in. El teatro español como objeto de estudios a comienzos del siglo XXI (2015, wraz z K. Kumor i M. Piłat-Zuzankiewicz), El texto dramático y las artes visuales. El teatro español del Siglo de Oro y sus Herederos en los siglos XX y XXI (2017, wspólnie z  J. M. Escudero Baztánem i M. Piłat-Zuzankiewicz) i Teatro como espejo del teatro (2017, wraz z J. Romerą Castillo, K. Kumor y K. Serugą). Poza tym, przełożyła szereg tekstów  teoretycznych i sztuk teatralnych.


Wstęp wolny. Wykład w jęz. hiszpańskim z tłumaczeniem na jęz. polski.

19 wyświetlenia

info

Zarejestruj się - wkrótce!

© 2019 teatrologia.info

  • Facebook - Biały Krąg